bestnyescorts.com Manhattan Escorts girllookup.com Long Island Escorts
Home » Columns » God uit Nederland? – Spiritualiteit is gedemocratiseerd

Foto Allfred

God uit Nederland? – Spiritualiteit is gedemocratiseerd

Het onderzoek ‘God in Nederland’ heeft de kern gemist. Want er is niet alleen maar krimp, individualisering en horizontalisering: er is ook een immer groeiende onderstroom aan bewustwording en zelfontwikkeling. Is dat allemaal horizontaal gericht? Kijk elkaar in de ogen. Dan zie je God die naar zichzelf kijkt.

Door Lisette Thooft

In het onderzoek God in Nederland van Ton Bernts en Joantine Berghuijs bespeuren de auteurs drie trends. Ten eerste: het christendom is op zijn retour als basis voor een gedeeld zingevingskader en bron van sociale samenhang. Ten tweede: iedereen gelooft voor zichzelf, de geloofsgemeenschap is vervangen door grenzenloosheid. Ten derde: de nieuwe spiritualiteit, die volgens de auteurs ook tanende is, is horizontaal gericht, niet op een hogere macht maar op de verbinding met anderen, de natuur of de kosmos. Civil religion vervangt kerkgang en dat betekent bijvoorbeeld verbondenheid voelen bij voetbalwedstrijden en herdenkingen.

Blinde vlek

Ik heb er wat aantekeningen bij.

Opvallend, ten eerste, hoe hier de ‘natuur of kosmos’ snel en bijna achteloos wordt verwezen naar het rijk van de horizontaliteit. Is de ruimte, de hemel, de oneindigheid van het universum niet het meest verticale mysterie dat er bestaat? Hoe verticaal wil je het hebben, eigenlijk? Wonderlijke blinde vlek.

Ten tweede: de nieuwe spiritualiteit heeft helemaal niet aan aanhang ingeboet, zoals de onderzoekers geloven. Ze is naar een diepere laag gezonken van de cultuurpiramide en daar heeft ze wat jargon en clichés verloren, maar daar is ze alleen maar van opgeknapt. De nieuwe spiritualiteit is springlevend. En wordt steeds breder gedeeld. Denk aan mindfulnesstrainingen die tot in het bedrijfsleven zijn doorgedrongen. Denk aan al die mensen die aan yoga doen, ik vermoed dat we het miljoen wel naderen, waarbij we al buigend en rekkend en ademend in contact proberen te komen met ons diepste zelf. Denk aan al die honderdduizenden mensen die spirituele tijdschriften lezen, die aan emotioneel lichaamswerk doen, aan tantra trainingen en gewijde reizen, die dagelijks mediteren op wat voor manier dan ook.

Al die mensen zijn ‘nieuw spiritueel’ en al die mensen zijn op weg naar God. Want het gaat hier om innerlijke ontwikkeling – nog zo’n blinde vlek voor de christelijke onderzoekers.

Andere woorden voor God

Innerlijke ontwikkeling, de kern van alle mystieke tradities, is gedemocratiseerd en gewoon geworden. Iedereen begrijpt tegenwoordig dat je je volledige potentieel als mens bereikt door je te verdiepen in je eigen gevoelsleven, door oude gewoontepatronen op te ruimen en jezelf te ontspannen, niet alleen fysiek maar ook geestelijk, jezelf ‘schoon’ of leeg te maken van binnen, om hier en nu aanwezig te kunnen zijn, bewust, met een open en aandachtige blik en een mild hart.

Al dat zelfonderzoek, al die psychologische ontwikkeling, leidt door de ziel heen naar de geest, naar het zuivere bewustzijn, awareness, hoe je het ook noemen wilt – het zijn wat mij betreft allemaal andere woorden voor God.

Samen spelen

In mijn opleiding tot Rebalancer deden we laatst een oefening die ‘linken’ heet: je gaat tegenover iemand zitten en je staart elkaar in de ogen, terwijl je ondertussen af en toe iets vertelt over wat er in je omgaat. Ik dacht dat ik het griezelig zou vinden maar ik bleek het wonderbaarlijk heerlijk te vinden, het geprolongeerde contact met de ogen van een ander. En na een tijdje werd het een spirituele ervaring. Ik besefte dat het vooral de pupillen zijn, die lege zwarte gaten in onze ogen, die zo verrukkelijk waren om in te staren. En ik wist ineens: dit is bewustzijn dat kijkt naar bewustzijn. Dit is God die kijkt naar zichzelf.
God die wilde dat hij zeven miljard mensen was, dan kon hij samen spelen.

(‘Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen’ – het is ooit toegeschreven aan Godfried Bomans maar schijnt oorspronkelijk van de Duitse dichter Friedrich Torberg te zijn, zie blog over poëzie).

 

mwThooft_0055 » Lees ook andere artikelen van Lisette Thooft

 

 
Verwant onderwerp: God in Nederland: Scorebordjournalistiek?

 

 

Print Friendly, PDF & Email

1 reactie

  1. Het voorbeeld van in het zwart van elkaars ogen kijken lijkt me slecht gekozen. Alleen al vanuit de biologie horen we regelmatig: (“no touch, no talk,) no eye contact” met honden, want dan nemen ze de leiding over, m.n. in het paringsritueel, de verdediging van jou en het territorium, etc. (zie de elementaire lessen van The Dog whisperer Cesar Millan op National Geographic Channel) Bij apen in dierentuinen geschiedt hetzelfde; als je ze aankijkt – zegt men – menen ze dat je met hen wil copuleren. De raad aan mensen die dierentuinen bezoeken is dan ook vaak (ook al zit er een hek tussen mensen en dieren): apen moet je niet aankijken. Niet ten onrechte dus. Zijn mensen in beginsel dan werkelijk zo anders dan dieren? Ik geloof er niets van. Dat veel mensen hun ogen neerslaan bij de onverwachte of eerste ontmoeting of met maatschappelijk hoger- dan wel lager geplaatsten is m.i. dus niet louter een culturele of religieuze, morele aangelegenheid: aangeleerde zedigheid, maar een aangeboren reactie van schaamte en teken van niet-beschikbaarheid. Ik geloof niet dat we dat selectieve automatisme zomaar moeten opgeven, of te pas en onpas moeten inzetten. We gunnen van nature (?) via onze ogen en gedrag alleen betrouwbare geliefden die ons respecteren toegang tot een deel van ons duistere innerlijk; we zijn selectief, met goede redenen. (Zelfbehoud, lijf- en machtbehoud.) Want wat U niet noemt, terwijl het voor m.n. christelijke mystiek en de bekering essentieel is, dat is de exclusieve mentale liefdevolle overgave aan de/een Levende welke uitmondt in een duurzame relatie/contact op zielsniveau. Christelijke mystici maken hun ego juist kleiner, opdat de ruimte voor God groter wordt in hen én in de wereld! Voor hen die zich met wat U “zelfontwikkeling” in nieuwe spiritualiteit noemt bezighouden gaat het daarentegen in eerste instantie ‘slechts’ om ons individuele ik, om mij/ons; dus om zelfbevestiging, daarvoor wil men de ruimte vergroten. (Kijk eens hoe geweldig ik ben!) De ander is dan ook feitelijk een object dat gebruikt wordt. (Er moet een veilige setting zijn weliswaar, wordt altijd gezegd, maar dat onderstreept op zich reeds dat er gespeeld wordt met gevaarlijk spul.; misbruik is niet uitgesloten.) Bovendien, al dat zoeken naar verbinding (met anderen, de zon/maan of nondescripte kosmos enz.): het blijft vaag, dromerig, zweverig en voert nimmer tot vrijheid, meer onafhankelijkheid en zelfstandigheid. En wie wil dat nu eigenlijk: nog meer afhankelijk worden van anderen; onophoudelijke ‘connection’ zoeken met de dode maan of kosmos, een goeroe etc.? We leven in een gebroken wereld, vol ‘getekende’ en tekortschietende mensen die voor een deel sterk neigen naar zelfbegoocheling en humbug, vergeet U dat niet? Wie zoals in de christelijke mystiek daarentegen een echte liefdesband aangaat met Christus en zijn Woord, die is nooit meer lang alleen. Je kunt bij Hem, bij Maria, de Schrift enz. altijd terecht, en de liefde die je hen schenkt, krijg je beslist terug in veelvoud, zelfs in een concentratiekamp of op de elektrische stoel. Of uw “innerlijke ontwikkeling” voor de mensheid dan ook werkelijk zo’n grote vooruitgang betekent? Ik zie het meer als het protestantisme; de nadruk op het Woord en de letter bevredigt uiteindelijk niet. De zintuigen en het hart (bevindelijkheid) wil ook aan hun trekken komen. Zonder overgave aan een levende geliefde die “ons meer nabij (is) dan wij onszelf nabij zijn” (Augustinus’ Belijdenissen I, 1) kunnen we niet. Nieuwe spiritualiteit is m.i. dus niet per se beter, dichter bij echte waarheid en heil met substantie uitkomend omdat ze gedemocratiseerd is. We blijven verantwoordelijk voor onze keuze voor de Geest die we volgen. Meer aandacht voor de noodzakelijke “onderscheiding der geesten” lijkt me zeer wenselijk omdat we mensen onszelf en anderen om vele redenen maar wat graag én gemakkelijk om de tuin leiden.

Geef uw reactie

Uw emailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

 tekens beschikbaar

*


Frilco Philippines Corporation Hazardous Waste Transport Laguna clickonetic best photobooth photo-coverage laguna Free themes elementor pro web services web development